🎉Zo start een samenwerking

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker ook voor de relatie tussen opdrachtgever en bureau.

We hebben geleerd dat deze 3 componenten belangrijk zijn aan de start van een samenwerking:

  1. Kennismaking

  2. Toelichting processen

  3. Benodigdheden

Kennismaking

De handtekening is gezet. We gaan aan de slag. Waren onze specialisten in het voortraject op de achtergrond betrokken, nu worden zij het belangrijkste. Zij gaan het waarmaken. Er gebeuren direct 2 dingen:

  1. Een kennismaking tussen alle betrokkenen bij de opdrachtgever en het hele projectteam aan onze kant. Het is tóch anders als je een mailtje krijgt van een naam waar je een gezicht bij hebt.

  2. Een nieuw aanspreekpunt. Dat betekent een expliciete overdracht van de business developer naar de project lead.

Toelichting processen

Voordat we de project-inhoud in duiken, start de project lead met toelichten hoe we samenwerken. Dit betekent o.a. informatie over:

  1. Meetings zoals planning en refinement

  2. Taken voor de product owner aan opdrachtgeverszijde

  3. De mogelijkheden en toegevoegde waarde van Jira

  4. Communicatie, bijvoorbeeld wanneer Slack, en wanneer e-mail?

  5. Grip houden op het budget

Benodigdheden

Voordat we aan de slag kunnen, hebben we zaken nodig van een nieuwe opdrachtgever. Denk hierbij aan:

  1. Toegang tot interne systemen

  2. Input van mensen die niet direct betrokken zijn bij het project

  3. Beslissingen van technische of juridische mensen

  4. Contactgegevens van leveranciers van onze opdrachtgever

We vragen deze zaken zo snel mogelijk op zodat we niet stilvallen als we iets nodig hebben.

Aanbestedingen

Wanneer een samenwerking via een (openbare) aanbesteding gestart wordt dan loopt het proces soms iets anders. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de kennismaking in zo'n geval al eerder in het aanbestedingsproces plaatsvindt.

Uiteindelijk blijft het net zo belangrijk dat alledrie de 'vinkjes' gezet worden.

Last updated